Informatie voor personeel

Privacyreglement Scholengroep Driestar-Wartburg

De Scholengroep Driestar-Wartburg neemt privacy serieus. In deze verklaring leggen wij uit hoe wij omgaan met informatie (persoonsgegevens) die je aan ons verstrekt.

Heeft de school privacyregels vastgesteld?

Ja, de school heeft privacyregels vastgesteld. Deze regels zijn opgeschreven in een privacyreglement en voldoen aan nationale en internationale privacywetgeving. Je kunt dit reglement en onze privacyverklaring bekijken op de website van de school privacy.driestarwartburg.nl. Hierin is vastgelegd welke gegevens we verzamelen, waarom we dit doen, wie toegang heeft tot de gegevens en hoe we deze informatie beschermen. Kom je iets tegen waar je meer over wilt weten: raadpleeg dan eerst het privacyreglement of de privacyverklaring.

Waarom heeft de school deze informatie nodig?

De school gebruikt jouw persoonsgegevens alleen met het oog op je (arbeids)overeenkomst en de uitvoering van je werkzaamheden. Informatie over jou wordt alleen gebruikt voor doelen die hiermee te maken hebben. Zoals aan het aangaan en beëindigen van je arbeidsovereenkomst, het vaststellen en uitvoeren van je arbeidsvoorwaarden, de uitvoering van re-integratieactiviteiten en andere voorkomende personeelszaken. Ook worden jouw persoonsgegevens gebruikt om toezicht te houden op personen en gebouwen die zijn toevertrouwd aan de zorg van de school.

Wij gebruiken persoonsgegevens voor deze doelen alleen als dit volgt uit de (arbeids)overeenkomst, de wet, omdat we afspraken met andere partijen moeten uitvoeren of omdat wij er zelf een gerechtvaardigd belang bij hebben. Zo verwerken wij beeldmateriaal van beveiligingscamera’s waar ook jij op te zien bent met het oog op de veiligheid van het personeel, de leerlingen en andere personen die op school aanwezig zijn en de beveiliging van het gebouw. Sommige gegevens gebruiken wij alleen met jouw toestemming. Om welke gegevens dit gaat en waarvoor wij precies toestemming nodig hebben, kun je lezen op het toestemmingsformulier.

Geeft de school mijn persoonsgegevens aan anderen?

Ja, maar slechts in beperkte gevallen. Wij zijn wettelijk verplicht sommige gegevens te delen met de overheid en wij geven gegevens over jou aan zorgverleners als dit nodig is (bijvoorbeeld bij een ongeval). Als externe partijen werk doen voor de school ontvangen ook zij de informatie die zij daarvoor nodig hebben, zoals leveranciers van digitale leermiddelen, de arbodienst en een juridische dienstverlener. Met deze bedrijven maakt de school echter altijd duidelijke afspraken over privacy, zodat jouw persoonsgegevens ook bij deze derde partij goed beschermd zijn. Ook maakt de school gebruik van clouddiensten, waarbij gegevens worden opgeslagen op servers in Nederland en in het buitenland. De school zorgt ervoor dat de uitwisseling met het buitenland alleen plaatsvindt met landen waar sprake is van een adequaat (vergelijkbaar) niveau van gegevensbescherming als in Nederland of zorgt voor passende waarborgen.

Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?

De school bewaart jouw persoonsgegevens op servers en op papier niet langer dan nodig is. De school heeft eerst gekeken waarom de gegevens worden verzameld en heeft vervolgens besloten hoe lang ze worden bewaard of gekeken hoe lang wij ze volgens de wet moeten bewaren. In het register van verwerkingsactiviteiten (bijlage 1 bij het privacyreglement) is van elk persoonsgegeven opgeschreven hoe lang het wordt bewaard.

Welke rechten heb ik?

Je hebt het recht om jouw dossier in te zien. Je kunt jouw dossier inzien via ons personeelsinformatiesysteem (AFAS InSite). Ook ben je gerechtigd de school te verzoeken om gegevens aan te passen als je van mening bent dat informatie niet klopt of onvolledig is. De school is verplicht om persoonsgegevens te wissen of niet meer te gebruiken als de gegevens niet meer nodig zijn of als je je toestemming intrekt of bezwaar maakt tegen het gebruik daarvan. Daarnaast heb je het recht om de gegevens die jezelf ooit aan de school hebt verstrekt, mee te nemen. De school vernietigt alle verstrekte gegevens, nadat deze gedigitaliseerd zijn. De gegevens zijn daarom na indiensttreding alleen digitaal aanwezig in je dossier. De school geeft, als je daarom vraagt, de gegevens altijd in een digitale vorm aan je mee. Ben je van mening dat de school niet zorgvuldig omgaat jouw persoonsgegevens? Neem dan eerst contact op met de school om je zorgen te bespreken. Helpt dit niet en heb je een klacht? Dan kun je terecht bij de Stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO) of je kan een klacht melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Zij kunnen dan besluiten om een onderzoek te starten.

Meer informatie

Wil je meer informatie over welke persoonsgegevens wij precies verwerken, voor welk doel wij dit doen, van wie wij deze gegevens ontvangen, met wie deze gegevens worden gedeeld en hoe wij jouw privacy waarborgen? Bekijk dan ook de privacyverklaring en het privacyreglement op de website privacy.driestarwartburg.nl.

Vragen? Neem contact op met onze functionaris gegevensbescherming

Als je vragen hebt of meer wilt weten over privacy op school, dan kun je contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming (FG). Je kunt deze functionaris bereiken via functionarisgegevensbescherming@driestarwartburg.nl. De algemene contactgegevens van de school zijn te vinden op onze website www.driestarwartburg.nl.